Om TRIPPEL

Kan samfunnsansvar være en driver for ny vekst?

TRIPPEL er et program for samfunnsinnovasjon og grønn vekst. Utfordringene samfunnet står overfor kan løses opp i når verdikjeder jobber sammen om løsninger som er til fordel for bedriften selv, klima og samfunnet = TRIPPEL bunnlinje. Innovasjon- og designbyrået Scandinavian Design Group kombinerer disiplinerte innovasjonsprosesser med bransjespesifikk kunnskap via samarbeidsaktører for de ulike sesongene, og inviterer til et program for å gjøre, ikke bare snakke.

Samfunnsutfordringer er som floker, og kan ikke løses ved at enkeltaktører drar hardt fra én ende. Utfordringen må angripes holistisk og ved samarbeid mellom flere aktører. Innovasjonmetodikk, forretningsutvikling og designtenkning er verktøyene TRIPPEL bruker for å skape fremtiden.

Vårt mål er å skape en portefølje av forretningskonsepter som skaper en større og grønnere fremtid for deltakerbedriftene, klimaet og samfunnet.

Vi tror sterkt på at samfunnsansvar vil være fremtidens konkurransefortrinn, i kampen om talenter, omdømme, partnere og ny vekst. Bedrifter spiller en avgjørende rolle for samfunnet vi lever i og fremtiden vi skaper for oss selv. Bedrifter er en del av løsningen og kan skape forretning på veien.

Kontakt: nyvekst@sdg.no

 

Prosess

Trippel prosess

 

 

Sesong 2: Tekstilfloken

TRIPPEL sesong 2 tar for seg tekstilfloken, som gjelder bransjens utfordringer med overproduksjon og overforbruk, kort levetid på produkter og bærekraftig vekst.

  • Hvordan kan vi dreie fra vekst i volum til vekst i verdi?
  • Hva slags forretningsmodeller kan bidra til å skape grønn vekst som er både bærekraftig og økonomisk lønnsomt?
  • Hvordan kan forbrukere og bedrifter spille på lag i fremtiden, slik at tekstiler får et langt og godt liv?
  • Hvordan kan vi bedre hjelpe forbrukere med sine bærekraftige valg, gjennom å designe bedre og mer attraktive alternativer?

Illustration_ValueChain_Textile

 

Deltagere og kunnskapspartnere

Moods of Norway
Helly Hansen
Varner Gruppen
Fretex
Svanemerket
Filippa K
Innovasjon Norge
Sølv
Just Fashion
Kunsthøgskolen i Oslo
Høgskolen i Oslo og Akershus
Norwegian Fashion Institute
2025 Design
NICE Fashion

Program

Kick-off

18. september 2015

Utforske

Ny innsikt: 17. februar 2016

Analyse: 24. februar 2016

Lage

9. mars 2016

Utvikle

6. april 2016

Eksperimentere

Design: 20. april 2016
Lære og justere: 18. mai 2016

Velge

1. juni 2016

Finale/visning

10. juni 2016

Initiativtakere og prosessledere

Scandinavian Design Group

Scandinavian Design Group er Nordens ledende byrå innen strategisk design. SDG er et multidisiplinært designbyrå med kontorer i alle de skandinaviske hovedstedene. Vår oppgave i samfunnet er å hjelpe selskaper med vekst gjennom å designe for mennesker.

Æra

Æra er et visuelt strategibyrå som lukker gapet mellom skrivebordsstrategier og pyntede framtidsbilder. Vi stiller oss i midten mellom managementkonsulenter og designbyråer. Derfra hjelper vi våre kunder med å finne framtiden først. Vi leverer alltid en portefølje med nye handlingsalternativ og potente vekstinititativ. Fordi det handler om vekst. Positiv vekst og verdiskaping –  for profitt, mennesker og samfunn. Vi er ÆRA.

Norsk design- og arkitektursenter

Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) skal fremme kvalitet og nytenkning for utvikling av omgivelser, produkter og tjenester og stimulere til innovasjon, effektivisering og økt verdiskaping i norsk næringsliv og offentlig sektor. DOGA skal bidra til et bærekraftig samfunn gjennom fremtidsrettet design, arkitektur og byutvikling og være en sentral bidragsyter i den nødvendige grønne omstillingen.

Sesong 1: Matfloken

TRIPPELs første utfordring var Grønn vekst i matbransjen. Vi samlet ikke-konkurrerende selskaper som representerte hele verdikjeden rundt HORECA/storkjøkken, og formgav prosjektet sammen. Vi startet opp 6. november 2014 og presenterte endelige konsepter først på DOGA den 8. mars 2015, deretter på EAT-konferansen i Stockholm i juni 2015. Resultatet ble et tyvetalls nye forretningskonsepter med suksesser som f.esk. Kutt Gourmet, et restaurantkonsept basert på mat som nærmer seg utløpsdato eller er ukurante stykningsdeler. Arbeidet med å teste og sette konseptene til livs fortsetter i de respektive selskapene og i samarbeid mellom aktører.

Verdikjede HoReCa

Deltagere og kunnskapspartnere

 

Program

Kick-off

15. august 2014

Zero-konferansen

13. november 2014

Utforske

Ny innsikt: 6. november 2014

Analyse: 20. november 2014

Lage

4. desember 2014

Utvikle

8. januar 2015

Eksperimentere

Design: 22. januar 2015
Lære og justere: 5. mars 2015

Velge

30. april 2015

Finale/visning

8. mai 2015

Norsk design- og arkitektursenter

 

Initiativtakere og prosessledere

Scandinavian Design Group

Scandinavian Design Group er Nordens ledende byrå innen strategisk design og innovasjon. SDG er et multidisiplinært designbyrå med kontorer i alle de skandinaviske hovedstedene. Vår oppgave i samfunnet er å hjelpe selskaper med vekst gjennom å designe for mennesker.

GreenNudge

Gjennom samarbeid med forskningsinstutisjoner, organisasjoner og næringslivet, initierer, finansierer og promoterer GreeNudge forskningsprosjekter som resulterer i “vennlige dytt” mot bærekraftige valg = nudging.