20130615-MOODS-OF-NORWAY-00190

Happy clothes for happy people

Innlegg fra Moods of Norway:

Moods of Norway har danset disco på det internasjonale motedansegulvet siden 2003, og filosofien er fortsatt den samme – selv om den norske oljeprisen er like fleksibel som en bulgarsk gymnast etter 14 tequila shots. Vårt hovedmål, utover å gjøre våre bestemødre lykkelig, er å lage “Happy clothes for happy people” over hele kloden.

Bak discofasaden skjuler det seg imidlertid en profesjonell og bunnseriøs organisasjon med masse flinke folk som mitt i all galskapen tar det de driver med på største alvor. Ikke minst gjelder dette bærekraft, og i en bransje som er belastet med et frynsete rykte er Moods of Norway opptatt av å være en bidragsyter i jobben mot en grønnere og mer bærekraftig klesindustri. Det er ikke nok for oss å nå vårt hovedmål og bli der en kort periode, vi ønsker at våre bestemødre er lykkelige hele tiden, og at kloden leveres videre i lik eller bedre tilstand som da vi entret scenen!

Siden vår ambisjon er å spre det glade budskap på en bærekraftig måte har vi alltid vært opptatt av å opptre ryddig i alle sammenhenger, og vi har i lang tid operert med åpne leverandørlister og samarbeider med en rekke organisasjoner for å sikre at vårt arbeid med tanke på etikk, miljø og dyrevern er av den høyeste standard – du kan lese mer om vårt samarbeid Initiativ for Etisk Handel (IEH) og andre organisasjoner her: http://www.moodsofnorway.com/no/sustainability

Endringsdrivere

Vi tror at de to store endringsdriverne i vår bransje i dag er teknologi og kundenes (forhåpentlige) økende fokus på bærekraft; aktører som ikke har stort fokus innenfor begge disse områdene vil, i tillegg til å opptre uetisk, antagelig støte på store utfordringer i nær fremtid. Heldigvis er det slik at i mange sammenhenger kan teknologi bidra til å løse en del av bærekraftsutfordringene vi ser i dag, samtidig som det er lønnsomt. For eksempel har vi utviklet nye løsninger for mer presise innkjøp, og vi har tatt i bruk RFID (Radio Frequency Identification) for å sikre at vi har kontroll på varebeholdningen; begge deler tiltak som reduserer overproduksjon som er et stort problem i vår bransje. Videre har vi flyttet mye av produksjonen vår til Europa for å redusere omfanget av frakt og for å korte ned ledetider og dermed kunne kjøpe inn mer presist, tettere opp mot sesong. Et annet tiltak vi har gjennomført er å kutte ut hele prosessen med prøvekolleksjoner. Dette bidrar også til at vi blir kjappere og kan operere tettere opp mot sesongene, igjen med større presisjon, samtidig som den lite effektive frakten av vareprøver (mange, små sendinger) fjernet helt.

Made in Norway

Ganske nylig fikk vi gjennom et samarbeid med Røros Tweed endelig oppleve følelsen av å selge Moods of Norway, Made in Norway. Det var bokstavelig talt som å komme hjem, og vi har en drøm om at vi kan fortsette ferden vestover og nordover når det gjelder i alle fall deler av produksjonen vår. Det har virkelig begynt å røre på seg i norsk tekstilindustri, og vi er veldig klare for å samarbeide med andre for å få til noe grønt, skjønt, morsomt og lønnsomt på hjemmebane; om det er nye stoffer/materialer eller produksjon, eller begge deler. Vi er veldig klare over at vi også har betydning og spiller en rolle for økonomi og arbeidsplasser andre steder i verden, steder som kanskje trenger dette enda mer enn oss. Samtidig er det ikke til å komme bort fra at dagens tekstilproduksjon er altfor ressurskrevende til å være bærekraftig på sikt, og hva hadde vel vært bedre enn om vi fant ut at vi i Norge satt på en hittil ukjent ressurs i form av råmateriale til tekstiler?-DSC4515

 

Fra Rio via Stryn til Ibiza

Som et ledd i det å ta samfunnsansvar mener vi det er avgjørende å levere produkter av høy kvalitet. Om våre kunder er villige til å betale det produktene koster skal de også være trygge på at de kjøper noe som varer. Hos oss skal det være et samsvar mellom pris og kvalitet; dersom kundene velger produkter av høy kvalitet skal de kunne bruke produktene lengre (reduserer forbruket), og produktene skal fint kunne tåle gjenbruk av nye forbrukere. Her vil også teknologi spille en viktig rolle fremover; det er altfor vanskelig for kundene å velge rett fra et bærekraftsperspektiv, og det ønsker vi å gjøre noe med gjennom bruk av ny teknologi – det handler om å være mer transparente og gi kundene den nødvendige informasjonen når de trenger det, der de trenger det. Når vi klarer å gi kundene den informasjonen de fortjener og trenger for å velge rett tror vi at enda flere vil velge Moods, og at de som gjør det behandler klærne slik vi har informert om. Tenk om våre produkter kan få en merverdi gjennom livsløpet, at et plagg ikke selges bare én gang til én person, men at det med stolthet kan bæres av stadig nye brukere, med visshet om at akkurat denne dressen har danset på de største dansegulvene fra Rio via Stryn til Ibiza! Det blir som en god bok, den skal være litt slitt, men fortsatt ha minst like stor verdi og være klar for nye opplevelser…16008-MOODSOFNORWAY-14-278

 

Samfunnsansvar & samarbeid

Selv om vi føler vi gjør ting rett i dag vet vi at vi alltid kan bli bedre. Trippel er for oss en god mulighet til å identifisere videre forbedringspotensial internt og ikke minst gi et bidrag til økt bærekraftsfokus generelt i bransjen. For oss fungerer Trippel både som en perfekt læringsarena, men også som et ledd i å realisere ambisjonen om å ta mer samfunnsansvar. Vi vet at dette ikke er enkelt, men at vi gjennom Trippel sammen med resten av norsk klesbransje kan utrette mye, samtidig som vi fortsetter å glede våre bestemødre og lager enda mer «Happy clothes for happy people»!

KIDS7-REGN-KVAD-WEB