Hand coming out of pile of clothing

Gjenbruk øker

Hand coming out of pile of clothing

Innlegg fra Fretex

Visjon

Vi gir folk grunn til å tro på framtiden!

Formål

Å bidra aktivt til at mennesker får arbeid gjennom ressurskartlegging, arbeidsrettet rehabilitering, kompetansebygging og arbeidsformidling.

Å bidra til et bedre miljø gjennom blant annet gjenbruk og gjenvinning.

Selskapets virksomhet skal drives i overensstemmelse med Frelsesarmeens verdigrunnlag.

Verdier

Åpenhet, kjærlighet, engasjement, lønnsomhet

Til glede for nye brukere

Skal vi skåne miljøet ved å få ned produksjonen av nye produkter og sikre et lengre liv for det som allerede er produsert, er ombruk et nøkkelord. Målet til Fretex er å være høyt oppe i den såkalte avfallspyramiden, det vil si at mest mulig av det som doneres og samlesinn skal gjenbrukes. Dette skjer først og fremst gjennom de 48 butikkene våre og nettbutikken. Fretex jobber kontinuerlig for å få flere butikker, men vi lar det ikke bli med det. Som landets største bruktkjede har vi et ansvar for å skape blest og entusiasme rundt ombruk, både donasjon og kjøp.

Vi ønsker å bidra til å forsterke den positive trenden som har blomstret rundt ombruk, og til å minne om hvor og enkelt det er å ta del. Mange ønsker å bidra, men i en hektisk hverdag med mange inntrykk er det lett å glemme og å prioritere turen til innsamlingsboksen eller Fretexbutikken. Derfor jobber vi hele tiden med å finne nye måter å skape glede og oppmerksomhet.

Det er en viktig del av oppgaven vår å jobbe med markedsføring og nye ideer og evenement som fremmer ombruk, og som skaper entusiasme landet rundt. Vi kan for eksempel nevne pop-up-butikker, som plutselig dukker opp i et uventet lokale for noen måneder, vi har gjenbruksdager og samarbeid med bloggere og kjente profiler. I 2014 samarbeidet vi med H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit om gjenbruksdager i Fredrikstad og Bergen.

Bærekraft og miljø står også høyt på agendaen i kongehuset, og Kronprinsessen har vist vei både ved donasjoner og gjenbruk. Sosiale medier er selvfølgelig viktig, både for at folk kan vise sine egne funn og for å gi tips og inspirasjon. Engangtil er instagramprofilen og bloggen vår, hvor man i tillegg til bilder og inspirasjon for brukerne, kan glede seg over kjente ­gjestebloggere og samarbeid med gode aktører som De grønne jentene, som bidrar med alt fra gode tips om et ­miljøbevisst liv, til tøffe moteserier med klær fra Fretex.

Nytt liv for gamle skatter

For de av oss med ti tommeltotter hjelper det ikke å høre om alt det fine vi kan lage av tøy og produkter vi finner hos Fretex. Vi elsker kjolene til Jenny Skavlan og ser med beundring på omtrukne stoler og nyrestaurerte bord, men vi trenger hjelp – og det får vi! Fretex Redesign har tre avdelinger, en i Oslo, en i Fredrikstad og en i Drammen, her lages flotte gaveartikler og bruksgjenstander av plagg, bøker og tekstiler. Den gamle Frøken Detektiv-boken, der siste kapittel mangler, blir super notatbok, det gamle pleddet fra hytta blir deilige varmeflasker og skinnjakken med de overdimensjonerte puffermene fra 80-tallet, blir den lekreste clutch.

I dag går to prosent av de innsamlede produktene til Redesign-avdelingene, som gjør gull av gamle skatter. De ferdige produktene selges hos Fretex over hele landet og selvfølgelig på nettet. Dersom du ikke er fullt så hjelpeløs, finner du også mye ­inspirasjon til omsying, restaurering og nybruk av gamle ting på fretex.no, i butikkene og i Fretexmagasinet.

Minimalt til energigjenvinning

Helt på bunnen av avfallspyramiden finner man «forbrenning og deponi». Dette skjer først når det ikke finnes noen mulighet til gjenbruk eller materialgjenvinning. Tøyet blir da brent og det produseres energi. Det er en viktig målsetning for Fretex altså lite som mulig av de innsamlede produktene skal ende her. Ombruk og materialgjenvinning sørger ikke bare for å forlenge livet til produktet, men bremser også miljøbelastende produksjon og kjøp av nye produkter.

Kun 3 prosent av varene som kommer til Fretex ender til forbrenning. Generelt i Norge derimot, er tallet vesentlig høyere. Vi har et stort forbruk og kaster altfor mye. Dette betyr at avfallspyramiden får en timeglassform her i landet, og i stor grad i den vestlige verden, fordi at for mye går til forbrenning. I Fretex jobber vi derfor konstant for at minst mulig ressurser skal gå til forbrenning, men heller få forlenget livsløp gjennom ombruk, redesign og materialgjenvinning

Gjenbruk øker

I 2015 mottok Fretex 15.500 tonn med tekstiler. I 2014 var tallet 15.100 og 2013 var det 13.600. Gavene ble gitt i 2000 Fretexbokser rundt omkring i landet og via Fretexposen på Posten.

– Fretex er takknemlige for gavene. Jeg tror folk er opptatt av at klær og andre ting skal komme til nytte for noen, selv om man ikke skal bruke dem selv, sier Trond Ivar Vestre, daglig leder i Fretex Norge AS.

Fretex jobber ut fra prinsippene i avfallshierarkiet. Det vil si at mest mulig av det som gis til Fretex skal gjenbrukes slik det er og det selges derfor videre. 78 prosent av gavene blir gjenbrukt. Gavene til Fretex blir også delt ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid. Fretex tar også gjerne i mot klær som er slitte og ødelagte. 19 prosent av det Fretex mottar går til materialgjenvinning, som for eksempel til pussefiller og redesign. 3 prosent går til energigjenvinning.

Fretexkundene 

Det er stadig flere som finner veien til Fretexbutikkene. I 2015 omsatte butikkene for 184 millioner kroner. Året før var tallet 174 millioner, og i 2013 var det 162 millioner.

Kundene til Fretex er opptatt av de unike varene, av å handle miljøvennlig og av å handle til gode priser. Fretex har et stort utvalg; alle merker og alle kvaliteter dukker opp i butikkene, og selv om Fretex ikke kan konkurrere med de billige kjedene når de har salg, så kan de alltid by på kvalitet til gode priser og det er mulig å finne klær til 10 og 20 kroner.

Miljø og sosialt arbeid

Formålet til Fretex er å jobbe for et bedre miljø. I tillegg har Fretex et sosialt aspekt. Som Norges største attføringsbedrift bidrar de til å gi mennesker nye muligheter i arbeidslivet. I 2015 fikk 601 personer jobb etter å ha deltatt i et jobbprogram i regi av Fretex.

En del av inntekten til Fretex går til Frelsesarmeens sosiale arbeid. I 2015 utgjorde dette 27 millioner kroner. Både givere og kunder er opptatt av å være med å bidra til dette arbeidet.

Om Fretex

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Den første butikken åpnet i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Fretex er også Norges største attføringsbedrift. I dag er vi ca. 2000 personer som til daglig har vårt arbeid i Fretex, hvorav ca. 1600 er på ulike attføringstiltak. Vi finnes i de fleste fylker hvor vi samarbeider godt med offentlige etater, næringsliv, givere og kunder.