Bomullsblomst_farger

Det er fortsatt en større brief der ute

Kan bærekraft være seriøs konkurransekraft?

Det korte svaret er ja.
Det litt lenger svaret kommer her.

Floker

Samfunnet er fullt av store utfordringer som driver oss til vanvidd. Hvorfor kaster vi så mye mat? Hvordan skal vi møte eldrebølgen? Hvordan møte økende arbeidsledighet? Hva skal vi gjøre med digital mobbing? Hvordan løser vi opp i den urbane trafikkfloken? Og hvilken bil er egentlig riktig å kjøpe/kjøre i Osloby i disse dager?

TRIPPEL er et program for samfunnsinnovasjon, utviklet for å løse opp i slike floker. Programmet samler viktige aktører i en bransje for å utvikle bærekraftige forretningskonsepter sammen.

Med innovasjon- og designmetodikk ledes bedriftene gjennom en strukturert og disiplinert prosess for å finne løsninger som er større enn hva de ville klart å skape hver for seg.

Skal vi forandre verden må vi som kjent begynne med oss selv. Og hva ligger vel tettere på oss mennesker enn det vi putter i kroppen vår av mat og drikke? Mat ligger i begge ender av behovspyramiden. Fra basale behov i bunn til opplevelser og identitetsbygging i topp. Du er det du spiser.

Første sesong av TRIPPEL handlet derfor om bærekraftsutfordringene i matbransjen og hvordan matsvinn og helseutfordringer er knyttet sammen i en stor floke.

I likhet med mat som skal inn i kroppen, er det vi har UTENPÅ kroppen noe nært og emosjonelt. Klær og tekstiler er noe vi også tar stilling til hver dag og som dekker, på samme måte som over, behov på toppen og bunnen av pyramiden. Vi tror forbrukere har både høy bevissthet og gode holdninger og på samme tid en sølete adferd rundt disse tingene. Man kan si at folk i bunn og grunn ønsker (og prøver så god de kan) å gjøre grønne valg, men opplever at det er vanskelig. Sannsynligvis fordi de (og vi) som designer løsninger, produkter og tjenester gjør det vanskelig for dem. Det vil vi gjøre noe med.

Trippel Tekstil

I sesong 2 av TRIPPEL skal vi derfor løse opp i tekstilfloken.

Tekstilbransjen har fått sin del av oppmerksomhet rundt bærekraftsutfordringer, ofte med negativt fortegn, samtidig som det jobbes godt med dette på mange fronter. Aktørene som utgjør TRIPPEL sesong 2 er offensive og anerkjenner at blikket må løftes til et bransjeperspektiv for å skape enda bedre løsninger – løsninger som svarer til tre bunnlinjer; People, planet og profitt. Bærekraft er konkurransekraft. TRIPPEL Tekstil består av de største og mest innflytelsesrike norske merkevarene innen mote og tekstil som nå skal jobbe sammen for å utvikle slike konsepter.

Floker løses selvsagt ikke endelig i løpet av 6 måneder. Ting er ikke svart eller hvitt, løst eller uløst. Det er mange lag i slikt arbeid, og vi er ikke naive. Vi anerkjenner at dette er et evigvarende arbeid, men TRIPPEL har som oppgave å bevise at bærekraft er konkurransekraft og at samarbeid skaper løsninger som er større enn det aktørene greier hver for seg. Og med det skape en framtid bedre enn vår fortid.

Løsninger

TRIPPEL Tekstil vil presentere utvalgte konsepter og forretningskonsepter som løser opp i floken på en åpen messe nærmere sommeren. Vi ser fram til å ses der og i mellomtiden kan prosjektet følges på trippel.sdg.no

 

TRIPPEL Tekstil ble lansert på DOGA-konferansen Framtanker i november 2015. Se hele foredraget her.

TRIPPEL Tekstil består av:
Moods of Norway, Helly Hansen, Varner Gruppen, Fretex, Svanemerket, Filippa K, Virke, Innovasjon Norge, Just Fashion, Sølv, DOGA, Norwegian Fashion Institute, 2025 Design, NICE Fashion m.fl.

Orchestrated by Æra & Scandinavian Design Group