151022_knut_Bang_lo bredde

Slik blir norsk sportsbransje snill og grønn

Publisert: 26.10.2015 08:02 – av  Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter.

Oslo: Tett samarbeid om design og innovasjon skal gjøre norsk sports- og friluftsbransje bedre for både miljø og mennesker. – Bransjen har en unik sjanse til å ta internasjonalt lederskap på bærekraft, sier Knut Bang i DOGA. 
 
– Lever du av å selge natur- og fritidsopplevelser til folk, bør du være temmelig opptatt av å verne miljøet. Slik er det ikke i dag. Mange produsenter sover i timen, mens andre sitter på hver sin tue og sysler med kompliserte bærekraftspørsmål alene. Sånt blir du ikke verdensmester av, sier Knut Bang, rådgiver i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

151022_knut_Bang_lo_3 høyde

GRØNN DRØM: – Norsk sports- og friluftsbransje kan bli verdensmester på bærekraft, sier Knut Bang,  rådgiver i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Foto: Andreas Birger Johansen (DOGA).

På topp – men langt fra toppen

Alan AtKisson, en av verdens virkelig store kapasiteter innen bærekraft, påpeker at Norge og resten av Norden topper de aller fleste statistikker og målinger som gjøres innen miljø, bærekraft og samfunnsansvar. Likevel er det liten grunn til å slå seg på brystet.

– Tenk deg en stige med hundre trinn. Det at du står øverst av alle på stigen betyr ikke så mye dersom du bare står på trinn 60. Du har fremdeles en lang vei å klatre, og det samme kan sies om de landene og regionene i verden som ligger langt fremme på bærekraft, sier AtKisson. Han driver rådgivingsselskapet AtKisson Group og bistår for tiden FN med å implementere nye mål for bærekraftig utvikling.

Komplisert bærekraft 

Historien viser at sports- og friluftsbransjen ikke alltid treffer planken når det kommer til bærekraft. Det mest kjente eksempelet er Nike. Siden 90-tallet er det blitt avdekket at flere av utstyrsgigantens underleverandører har brukt      barnearbeidere til å lage Nike-produkter.

– I Norge har sølvsaken til Norrøna fått stor oppmerksomhet den siste tiden. Etter mitt syn demonstrerer denne saken hvor komplisert og vanskelig det er å dekke seg 100 prosent på alle områder innen helse, miljø og samfunnsansvar. Norrøna er ingen hvem som helst heller, faktisk regnes de blant de aller flinkeste på bærekraft i bransjen, sier Knut Bang.

– Et spark i rumpa 

Jørgen Jørgensen, administrerende direktør i Norrøna, tar de siste ukers støy med fatning. Han medgir at alle tilbakemeldingene fra kundene var et spark i rumpa.

– Vi gikk igjennom all dokumentasjon på behandling med sølvsalt en gang til. Vi vurderte forholdet mellom sølv og mulig utvikling av antibakteriell resistens på nytt, og dette utløste føre-var-prinsippet hos oss. Derfor vil vi nå fjerne sølvbehandling fra de aktuelle plaggene fra høsten 2016, som er tidligste mulighet, sier Jørgensen.

Han forteller at Norrønas mål er å være bransjeledende på bærekraft. Mot slutten av året skal Norrøna gå ut med en rekke bærekraftmål.

– Det er lett å snakke om miljø- og samfunnsansvar, men vi ønsker å vise kundene og samfunnet at vi forplikter oss. Derfor vil vi sette oss en rekke målsetninger vi mener er ambisiøse. Allerede per i dag bruker vi kun økologisk bomull i nye kolleksjoner. Innen 2017 skal alle reiser til og fra jobben være miljøvennlige. Det kommer også føringer på en rekke andre felter, sier Jørgensen.

Lanserer innovasjonssamarbeid 

Knut Bang i DOGA mener de norske aktørene i sports- og friluftsbransjen har mye å lære av hverandre – og av fagmiljøer internasjonalt. Derfor arrangerer DOGA 17. november seminaret «Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen» i Oslo. Seminarets mål er å være en dialogkonferanse som tar opp kjente og ukjente problemer og utfordringer som særlig sports-, tekstil- og klesbransjen står overfor. Noen av verdens ledende kapasiteter på bærekraft deltar på seminaret, blant andre Alan AtKisson, Paul Dillinger fra Levi’s og Vincent Stanley fra Patagonia.

Framtanker-seminaret blir også startskuddet for TRIPPEL, et innovasjonsprogram der sports- og friluftsbransjen kan jobbe sammen for grønn, lønnsom vekst. Bak initiativet står Scandinavian Design Group, med DOGA som partner.

– Opptil 80 prosent av miljøpåvirkningen og 70 prosent av kostnadene til nye klær og andre produkter bestemmes i tidlig designfase. Jeg håper TRIPPEL vil bli et referanseprosjekt når det kommer til lønnsom bærekraft i norsk næringsliv, sier Bang. (Pressenytt)

Les mer om bærekraftseminaret «Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen» her.

Kontaktpersoner:
Norsk design- og arkitektursenter, rådgiver Knut Bang, tlf. 958 80 544
Norsk design- og arkitektursenter, programansvarlig for næringsliv Jannicke Hølen, tlf. 905 62 909